Gry planszowe rodzinne. Subiektywny ranking TOP 10 tytułów

Gry planszowe rodzinne – to znaczy jakie? Siadając do tego zestawienia kierowałam się przede wszystkim łatwością zasad oraz tym, żeby sprawiały frajdę niezależnie od wieku graczy i ich rozeznania w tematyce gier planszowych. Ważnym kryterium było też to, ile czasu potrzebujemy na pełną rozgrywkę.

Gry planszowe rodzinne. Ranking

Często powtarzającym się błędem jest utożsamianie gier rodzinnych z grami dla dzieci. Nic bardziej mylnego! Gry dla dzieci poziomem trudności dostosowane są do najmłodszych i dorosłym graczom nie będą sprawiały trudności. Gry rodzinne powinny być natomiast wyzwaniem bez względu na wiek.

Wybierając planszówkę na rodzinny wieczór nie należy kierować się pudełkowym wiekiem – o tym, jak należy czytać oznaczenia wiekowe na pudełku piszemy więcej tutaj. Popatrzmy na tematykę, zastanówmy się czy gra powinna być kooperacyjna, czy może wprowadzać rywalizację, dostosujmy czas rozgrywki do temperamentu graczy.

Poniższe zestawienie ma charakter subiektywny. Wszystkie wymienione gry planszowe rodzinne zostały przez nas „ograne”. Przy wszystkich świetnie się bawiliśmy.


SPIS TREŚCI


Rodzinne gry planszowe: miejsca 10-6

10. KARAK – ekscytująca, familijna gra przygodowa

Karak to gra kafelkowa, w której prowadzimy naszych bohaterów przez lochy znajdujące się w podziemiach tytułowego zamku. Wszyscy grający na początku rozgrywki wybierają swoją postać – w podstawowym pudełku znajdziecie sześcioro bohaterów z różnym zestawem zdolności.

Do podstawowej gry zostały wydane dwa dodatki. Mniejszy, z kolejnymi trzema bohaterami i większy „Regent”, który wprowadza nowe potwory, kafle podziemi, cztery postaci. Przede wszystkim jednak, dzięki temu dodatkowi, jedno z Was będzie się mogło wcielić we Władcę Karaka, który dąży do przywrócenia mu dawnej władzy. W dodatkach znajdziecie również figurki, które mogą zastąpić kartonowych bohaterów.

KARAK - PRZEBIEG ROZGRYWKI (rozwiń)
Aktywny gracz dobiera ze stosu kafelek i dokłada go do pozostałych, wcześniej zagranych. W ten sposób tworzy się labirynt. W momencie kiedy na kafelku znajduje się komnata, należy wylosować jeden żeton z worka.

Na żetonach znajdują się skarby, ale najczęściej będą to potwory! Nie można jednak od nich uciekać (w końcu jesteśmy bohaterami, prawda?). O wygranej w walce decyduje rzut kośćmi. Każdy potwór ma swoją żywotność wskazaną na żetonie. Im większa, tym oczywiście silniejszy stwór, ale też cenniejsza nagroda za jego pokonanie. A nagrody są bardzo cenne, np. dodatkowa broń, zaklęcia, czy klucz potrzebny do otwarcia skrzyni ze złotem.

Gra kończy się kiedy któryś z graczy pokona największego bossa- Smoka. Wygrywa ten, kto do tego momentu zdobył najwięcej skarbów.

 
  • Wiek: 7+
  • 2-5 graczy
  • Ok. 45 minut
  • Wydawnictwo: Albi
Karak 2 - elementy gry

9. Wyprawa do El Dorado – odszukaj mityczne miasto

To rodzinna gra przygodowa z mechaniką budowania talii. Wcielimy się w niej w poszukiwaczy przygód chcących jak najszybciej przedostać się do tytułowego El Dorado. Nie będzie to łatwe bo droga wiedzie nas przez trudny teren. Musimy więc mądrze planować, każdy kolejny ruch, aby udać się najkrótszą z dróg, bowiem grę wygra ten, kto pierwszy dotrze do Złotego Miasta.

Kiedy znudzi Wam się gra podstawowa, to zawsze możecie dokupić dodatek –Demony dżungli, który jak się pewnie domyślacie, wprowadza do gry karty demonów. To wynosi rozgrywkę na ciut wyższy poziom zaawansowania.

WYPRAWA DO EL DORADO - PRZEBIEG ROZGRYWKI (rozwiń)
To, o ile będziemy mogli i po jakim terenie się poruszyć, wyznaczają nam posiadane karty. W swojej kolejce będziemy mogli kupować z rynku nowe, tym samym rozbudujemy swoją talię i uzyskamy nowe możliwości. W pudełku podstawowym znajduje się 10 płytek terenu.

Rozgrywkę możemy przygotować zgodnie ze wskazówkami w instrukcji, ale również zupełnie randomowo rozłożyć tereny, co bardzo urozmaica grę. Dodatkowo możemy również ją wzbogacić poprzez wykładanie żetonów jaskiń, które możemy eksplorować zdobywając dodatkowe umiejętności.

 
  • 2-4 graczy
  • 10+
  • Ok. 45 minut
  • Nasza Księgarnia
Wyprawa do El Dorado Mokradła i Smoki - okładka gry i komponenty

8. Miasteczka: Tiny Towns – stwórz piękne miasteczko!

Czy kiedykolwiek słyszeliście o gadających myszkach czy ptaszkach? A może widzieliście żabkę, która przypominała rycerza? Czy wierzycie, że istnieją gdzieś miasta, w których zwierzątka żyją jak ludzie? Jeśli nie, za chwilę zobaczycie to na własne oczy! 

Miasteczka: Tiny Towns to bardzo fajna gra logiczna, jedna z naszych ulubionych. Rozgrywka wymaga sporego kombinowania i potrafi dać wycisk szarym komórkom. Do gry wydano dwa dodatki (Villagers i Fortune), niedostępne niestety w języku polskim.

MIASTECZKA: TINY TOWNS - PRZEBIEG ROZGRYWKI (rozwiń)
Tym razem zajmiemy się budowaniem własnej infrastruktury. Na początku gry, każdy z graczy dostanie swoją planszetkę składającą się z 16 pól. Naszym zadaniem będzie jak najlepsze rozplanowanie i wybudowanie najwięcej punktujących budynków. Trudność polega na tym, że o tym którego budulca użyjemy w danej turze, decyduje aktywny gracz. Może nam bardzo posuć nasze plany!

Budynki, które możemy wznosić są pokazane na 7 wylosowanych kartach z 25 dostępnych. Każdy z nich posiada unikatowe zasady punktowania, często zależne od tego z jakim budynkiem sąsiaduje, lub w którym miejscu planszy został wybudowany. Dodatkowo, każdy gracz posiada jeden budynek Monumentalny, po wzniesieniu którego dostaje wyjątkowe bonusy.

 
  • Liczba graczy: 1-6
  • 10+
  • Ok. 45 minut
  • All In Games
 

7. Wsiąść do pociągu: Europa – kultowa gra o pociągach

To gra planszowa rodzinna, od której wielu z nas zaczynało swoją przygodę z planszówkami. W czym tkwi jej sekret? Bez wątpienia za tym tytułem przemawiają: niski próg wejścia, proste zasady oraz atrakcyjne wykonanie.

Nasze zadanie polega na wybudowaniu połączenia kolejowego pomiędzy konkretnymi miastami na mapie. W swojej turze zagrywamy z ręki liczbę kart równą odcinkowi, który chcemy zająć. Karty muszą mieć odpowiedni kolor, więc cała sztuka polega na odpowiednim ich dobieraniu.

Wydaje się banalne, ale… nie zapominajmy, że nie tylko nam może zależeć na danej trasie. Inni również mogą chcieć się tam wybudować. Trasy mogą być dłuższe, krótsze, trudniejsze lub prowadzące na skróty. Możemy korzystać również z odcinków innych graczy i je niejako przejmować w celu spełnienia warunku wybudowania wylosowanego połączenia.

Wybór nie zawsze jest prosty. Musimy być czujni, bo współgracze mogą – celowo lub nieświadomie – nam przeszkodzić.

Seria „Wsiąść do pociągu” doczekała się wielu rozszerzeń i wersji. Jeśli więc Europa okaże się już dla nas niewystarczająca, można sięgnąć po inny kontynent, region albo konkretne państwo.

  • Wiek: od 8 lat
  • Liczba graczy: 2-5
  • Czas rozgrywki: ok 60-90 minut
  • Wydawnictwo: Rebel

6. Nowy Wspaniały Świat

Kolejna gra z kartami w roli głównej. To przy niej pierwszy raz spotkaliśmy się z mechaniką draftu.

Czy wiesz, że…
Mechanika draftu polega na tym, że z puli kart na ręku dobieramy jedną, a pozostałe przekazujemy osobie po prawej, lub lewej stronie. Z kart, które zostaną przekazane nam, ponownie dobieramy jedną… i tak dalej, aż będziemy mieć odpowiednią liczbę kart przed sobą.

W grze Nowy Wspaniały Świat wcielamy się we władców międzynarodowego imperium. Będziemy starali się tak zarządzać swoją talią, aby móc jak najprężniej produkować i dzięki temu wznosić majestatyczne konstrukcje. Każda karta może być przez nas użyta w dwojaki sposób. W fazie planowania decydujemy czy użyjemy jej do pozyskania wskazanych surowców, czy będziemy starali się ją wybudować.

Kiedy nam się to uda, również będzie nam przynosiła zasoby, ale dodatkowo da nam punkty na koniec gry. Naszym celem więc będzie budowanie tak zwanego silniczka. Z każdą turą wybór kart będzie coraz trudniejszy. Gra toczy się przez 4 rundy. Na koniec czwartej wygrywa ten, komu udało się zdobyć najwięcej punktów zwycięstwa.

Do podstawowej wersji wydano dodatek Wojna albo pokój. Wprowadza on 6 scenariuszy zmieniających nieco mechanikę gry.

  • Wiek: od 14 lat
  • Liczba graczy: 1-5
  • Czas rozgrywki: ok 45 minut
  • Wydawnictwo: Foxgames

Rodzinne gry planszowe: miejsca 5-1

5. Kaskadia

O Kaskadii słyszeliśmy dużo dobrego, ale tak naprawdę dopiero niedawno po nią sięgnęliśmy i – podobnie jak wielu innym graczom – od razu bardzo nam się spodobała.

Jest to kafelkowa gra logiczna posiadająca bardzo proste zasady. W swojej turze dobieramy dostępną na rynku parę: kafelek terenu i żeton zwierzęcia. Następnie staramy się tak dołożyć pozyskane przedmioty, aby jak najlepiej nam zapunktowały. Dobór możemy modyfikować odrzucając wcześniej zdobyty żeton natury, ale musimy pamiętać, że niewykorzystany da nam na koniec gry dodatkowe punkty.

Oddzielnie punktujemy za kafle terenu, ale zawsze w ten sam sposób, to znaczy- za największy obszar każdego terenu. Żetony zwierząt natomiast liczone są w zależności od wylosowanych kart zwierzaków. Karty mają różne warianty – od łatwiejszego do nieco trudniejszych.

W sklepie wydawcy można też dostać dodatkową talię, co zwiększa nam regrywalność tytułu.

Bardzo fajna łamigłówka, posiadająca również tryb solo.

  • Wiek: od 10 lat
  • Liczba graczy: 1-4
  • Czas rozgrywki: ok 30-45 minut
  • Wydawnictwo: Lucky Duck Games

4. Dobry Rok

Dobry Rok to nieco bardziej skomplikowana gra, ale nadal z prostymi zasadami. Naszym celem jest jak najlepsze przygotowanie się do zimy. Będziemy więc wysyłać nasze zwierzątka na planszę i dzięki wykonanym tam akcjom zdobędziemy różnego typu zasoby, które to pozwolą nam zagrać przed siebie karty przyjemnostek. Każda taka karta posiada cenę zagrania, czyli wspomniane surowce oraz punkty zwycięstwa.

Najfajniejsze w tej grze, jak dla mnie, jest to co decyduje o tym gdzie wyślemy naszego zwierzaka. Otóż, każdy z nas dostaje do dyspozycji 2 kości rodzime. Gracz po rzucie nimi decyduje, na które pole pośle swojego pracownika. Każde z pól ma wskazaną liczbę oczek i liczbę kości potrzebnych do wykonania akcji.

Dopiero po tym, jak każdy z nas wyśle zwierzęta na planszę, aktywny gracz rzuca pozostałymi 4 kośćmi wioski. Ich wartość na całą rundę jest niezmienna dla każdego z graczy. Następnie, po kolei, gracze dopasowuję kości z wynikami do miejsc gdzie znajdują się ich zwierzęta.

Nie zawsze się to udaje i wówczas dostajemy żeton nauczki, którego wydanie może modyfikować kolejne wyniki rzutów. Cała więc przyjemność z grania w Dobry Rok to moment kiedy na podstawie tylko 2 znanych nam wyników decydujemy się na jakąś akcję, a potem liczymy na to, że na pozostałych wypadnie odpowiednia liczba oczek. Bardzo fajne emocje.

  • Wiek: od 8 lat
  • Liczba graczy: 1-5
  • Czas rozgrywki: ok 45 minut
  • Wydawnictwo: Lucrum Games

3. Na Skrzydłach

Tej gry również nie trzeba mocno przedstawiać. To wielki hit wydawnictwa Rebel, które to niedawno wydało trzeci dodatek do tego tytułu.

Podczas gry każdy będzie rozwijał własny rezerwat, co odbywać się będzie poprzez zagrywanie kart ptaków na specjalne, indywidualne planszetki. W swojej rundzie wykonujemy akcję wskazując ją poprzez dołożenie kostki. W każdej kolejnej rundzie kostek do dyspozycji będzie mniej, ale za to akcje, które będziemy mogli wykonać będą bardziej rozbudowane.

Do dyspozycji mamy cztery akcje główne:

  • Zdobywamy pożywienie,
  • Zagrywamy kartę ptaka na odpowiednie jemu środowisko opłacając koszt w pożywieniu,
  • Zdobywamy jajka,
  • Dobieramy karty.

Koszt akcji wzrasta z każdą dołożoną w jej rzędzie kartą, tak więc im dalej, tym rozgrywka staje się trudniejsza. Do każdej rundy przypisany jest również cel, za wykonanie którego dostajemy punkty zwycięstwa. Na koniec gry dodatkowo punktujemy miedzy innymi za zagrane karty czy karty bonusowe.

Na koniec muszę wspomnieć o tym, że w samej wersji podstawowej znajduje się 170 kart z wizerunkami różnych ptaków. Oznacza to, że będziecie mieli okazję zapoznać się ze 170 różnymi gatunkami ptaków! Poznać ich nazwę, środowisko w którym żyją, rozpiętość skrzydeł… To bardzo ciekawe!

Gra oferuje różne stopnie trudności i tryb solo.

  • Wiek: od 10 lat
  • Liczba graczy: 1-5
  • Czas rozgrywki: ok 40-70 minut
  • Wydawnictwo: Rebel

2. Szarlatani z Pasikurowic

Szarlatani z Pasikurowic to chyba najfajniejsza gra „z dreszczykiem”, w jaką udało nam się zagrać. Zasady są bardzo proste.

Jako szarlatani będziemy ważyć eliksir w naszych kociołkach. Na początku mamy niewiele składników na wywar, ale z każdą rundą będziemy mogli dokupywać kolejne, bardziej wymyślne na targu. W pierwszej fazie każdy z nas dobiera żetony składników z worków. I to jest clou zabawy!

Kiedy się w odpowiednim momencie nie powstrzymamy i nie przestaniemy dobierać żetonów, to nasz kociołek wybuchnie! Im mniej składników w woreczku, tym łatwiej jest nam oszacować ten moment, ale im więcej kupujemy tym staje się to trudniejsze.

Kiedy wszyscy spasują, lub wybuchną sprawdzamy nasze kociołki i zdobywamy bonusy. Rozgrywkę wzbogacają także karty wróżek, wprowadzając zmiany w zasadach na daną rundę, lub przynosząc inne korzyści. Następnie możemy zrobić zakupy.

Bardzo fajne jest też to, że na koniec rundy gracze znajdujący się z tyłu mogą tymczasowo rozpocząć turę od dalszego miejsca w kociołku, niż ukończyli ostatnią. Nie ma więc możliwości, żeby pierwszy gracz mocno nam odskoczył w punktowaniu. Bardzo ciekawy zabieg.

Gra toczy się przez 9 rund i nie myślcie, że jest to gra tylko dla dzieci. Graliśmy w nią w różnym składzie i bardzo wszystkim się podobała. Tu naprawdę odczuwamy ten dreszczyk emocji losując ekstrakty z woreczka. Bardzo zabawna, fajna gra planszowa rodzinna.

Do gry podstawowej wydane zostały dwa dodatki Znachorzy i Szeptuchy. Umożliwiają one grę w 5 osób i wprowadzają między innymi nowe składniki.

  • Wiek: od 10 lat
  • Liczba graczy: 2-4
  • Czas rozgrywki: ok 45 minut
  • Wydawnictwo: G3

1. Pięć Klanów

Pięć Klanów to gra, która zachwyciła nas od pierwszej rozgrywki! Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z zastaną tu mechaniką poruszania się po planszy.

Na początku gry musimy stworzyć obszar, po którym będziemy przemieszczać członków klanów. W tym celu losowo, wykładamy dwustronne kafle terenu na środku stołu. Samo to powoduje, że każda rozgrywka jest inna. Następnie z worka losujemy przedstawicieli klanów i również losowo wykładamy po 3 na każdym z kafli.

Na początku rundy musimy przeprowadzić licytację. Walka toczy się o to kto pierwszy będzie wykonywał swój rucha, a wierzcie mi ma to ogromne znaczenie, szczególnie w późniejszych rundach gry. Kiedy zostanie wyłoniony pierwszy gracz, wybiera kafel z co najmniej jedną figurką, podnosi je wszystkie i rozpoczyna nimi wędrówkę na sąsiednie płytki. Wygląda to w ten sposób, że przechodząc przez jakiś kafelek musi zostawić tam jednego członka klanu z tych trzymanych w ręku. Robi tak do momentu, aż postawi ostatnią figurkę. Warunkiem, gdzie można umieścić figurkę jest obecność na płytce innej figurki w tym samym kolorze.

Następnie gracz wykonuje akcję z tego kafla terenu oraz akcję przypisaną kolorowi klanu figurki położonej jako ostatnia. Jeżeli na płytce, z której podnieśliśmy członków klanu, nie została żadna figurka, możemy umieścić tam swojego wielbłąda, co da mu dodatkowe punkty zwycięstwa.

Podczas rozgrywki zdobywać będziemy również karty zasobów i karty Dżinów, które dają nam bonusy.

Całość brzmi skomplikowanie, ale uwierzcie mi, że takie nie jest. Instrukcja jest bardzo dobrze napisana, a na planszetkach graczy mamy krótki opis każdej akcji i kart. Gra daje mnóstwo radości i możliwości do pokombinowania.
Do gry podstawowej ukazały się dwa dodatki. Wprowadzają one nowe klany, nowe kafle terenu i akcje, oraz możliwość grania w 5 osób.

  • Wiek: od 13 lat
  • Liczba graczy: 1-4
  • Czas rozgrywki: ok 40-80 minut
  • Wydawnictwo: Rebel

Fajne gry planszowe rodzinne. Podsumowanie

Tak prezentuje się moja „topka” 10 fajnych gier rodzinnych. Każda z tych pozycji ma swoje bezpieczne miejsce u nas na półce. Choć coraz częściej sięgamy po cięższe tytuły, to te dziesięć gier nadal w miarę regularnie ląduje u nas na stole. Z tymi tytułami też wędrujemy do mniej „ogranych” przyjaciół czy na spotkania rodzinne.

Jeżeli szukacie takich gier, przy których będziecie dobrze się bawić, z prostymi zasadami, w miarę szybką rozgrywką to mam nadzieję, że coś sobie fajnego wypatrzyliście wśród tych zaproponowanych przeze mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *