MatHandel, czyli jak to działa

logo MatHandel

Już niebawem rusza kolejna edycja (46!) Polskiego MatHandlu! Bardzo ciekawa inicjatywa, o której najpewniej nie każdy wie, a powinien. Ten artykuł wprowadzi Was w kilka szczegółów dotyczących tej inicjatywy.

MatHandel. Opis

Polski MatHandel to w skrócie ogólnopolska wymiana planszówek. Gracze wystawiają gry, które już nie są im potrzebne i polują na inne gry, wystawione przez innych graczy. Wymiana jest całkowicie bezgotówkowa (poza wysłaniem przesyłki). Nie trzeba negocjować wymian, nie trzeba się dopasowywać do zachcianek innych uczestników. Nawet nie musisz mieć gry, którą chce osoba, od której ty chcesz grę – brzmi to jak, wymarzona opcja dla wszystkich, którzy na bazarkach dodają [W], co oznacza chęć wymiany. I według mnie tak właśnie jest, bo MatHandel to inicjatywa promującą dużą ilość zadowolonych uczestników (tj. system maksymalizuje ilość wymian).

Historia

Inicjatywa Polskiego MatHandlu sięga lipca 2009. Wtedy Marcin „Yosz” Krupiński ogłosił, że zostanie przeprowadzona pierwsza edycja tej inicjatywy, na wzór swojego europejskiego odpowiednika. W pierwszej edycji na wymianę zostały wystawione 194 pozycje, a wzięły w nim udział 42 osoby. Forum gry-planszowe, gdzie Yosz ogłosił tą inicjatywę stało się miejscem, w którym zapowiadana jest każda edycja, a Mat-Handel otrzymał swoje małe sub-forum, na którym są omawiane różne aspekty organizacji tego wydarzenia.

Idea chwyciła, więc kolejny MatHandel odbył się w sierpniu 2009 i listopadzie, dalej prowadzony przez Yosza. Później jedną dogrywkę i kolejne trzy edycje (od 3.1 do 6) przeprowadził Rafał „MisterC” Kuliński, który jednak na tym poprzestał, a kolejna siódma edycja, wróciła znowu pod pieczę Yosza. 8 edycję przeprowadził Adam Badura, który od tego momentu (czyli lutego 2011), aż do dzisiaj sam prowadzi MatHandel.

POLECAMY RÓWNIEŻ:
Rozwijaj umiejętności szkolne poprzez zabawę. Pięć wartościowych gier planszowych dla dzieci

Na 10 edycję, gdzieś w okolicach czerwca 2011, pojawiła się strona na facebooku, na której pojawiają się informacje o nowej edycji. W międzyczasie pojawiało się wiele problemów, niezadowolenia części użytkowników z formy i ciągła chęć zmiany na lepsze. Pojawiły się ankiety dotyczące formy, regulamin i lista zbanowanych użytkowników. Rozpoczęto analizy reklamacji i pomoc dla poszkodowanych w MatHandlu (niestety jest parę niechlubnych przypadków, o których można poczytać na forum gry-planszowe). Zaczęły się pojawiać poradniki i apki robiące listy dla użytkowników, a wszystko dzięki grupie zapaleńców (gdzie i tak największe brawa należą się osobie, która prowadzi tę inicjatywę już 12 lat i to kompletnie za darmo!). Efekty tych działań można zobaczyć przy okazji nowych edycji.

Rysunek 1. Przykład najprostszego łańcuszka MatHandlu
Rysunek 1. Przykład najprostszego łańcuszka MatHandlu

Edycja 45 miała już wystawionych 2167 pozycji, z czego 534 pozycje zostały wymienione. Jako ciekawostkę podam, że największy łańcuszek wymian (każde ogniowo łańcuszka to jest pojedyncza wysyłka, gdzie najprostszy 3 ogniowy łańcuszek wygląda tak: Gracz A wysyła grę do gracza B, gracz B do C, a C do A) zawierał 320 wymian a uczestniczących osób było ponad 200 (na forum gry planszowe jest 17 592 postów dotyczące tej inicjatywy w 117 wątkach).

MatHandel bierze również udział w Planszowym Gram Prix w kategorii inicjatyw. W 2023 zajęła 6 miejsce, co jest ogromnym wyróżnieniem.

Historia – historią, ale jak to działa?

Najlepszym wytłumaczeniem pod względem idei i mechaniki MatHandlu będzie przeczytanie instrukcji użytkownika Bukimi, natomiast ja to postaram się streścić w kilku zdaniach.

Ważna informacja na początek – aby wziąć udział w MatHandlu musicie mieć aktywne konto w serwisie BoardGameGeek, a teraz możemy przejść do szczegółów.

MatHandel składa się z 4 faz: Etapu 1, Etapu 2, 3-Poprawki i 4-Wyniki.

  • Etap 1 – to po prostu dodawanie ofert gier na wymianę. Robi się to za pomocą geeklisty w serwisie BoardGameGeek (BGG). Można dodawać grę, grę z dodatkami lub pakiety gier. Gry dodaje się za pomocą katalogu gier z BGG. Trzeba dodać jej opis – edycja gry, język gry, stan gry i najlepiej dodać informację o pokryciu wysyłki do docelowego użytkownika na terenie Polski (jest to wymóg MatHandlu). Fajnie jest też dodać możliwość odbioru osobistego. Ten etap trwa zwykle tydzień. Na tym etapie do poszczególnych gier są przypisywane numery oferty.
    Ważna informacja – jeżeli z jakiegoś powodu, przez zakończeniem etapu I chcemy zrezygnować z wystawienia jakiejś gry w MatHandlu to można to zrobić POPRZEZ DODANIE OPISU NIEAKTUALNE w opisie gry. Niewskazane, a nawet hejtowane jest usunięcie swojej pozycji z geeklisty (ze względu na to, że niektórzy gracze od razu zapisują sobie na co chcieliśmy się wymieniać, a usunięcie pozycji zmieni całą numerację w dalszych pozycjach).
  • Etap 2 – to tworzenie listy preferencji, czyli określenie na jakie wymiany się godzimy. Listę tworzy się po ostatecznym zamknięciu geeklisty. Naszą grę określoną numerem pozycji na geekliście, łączymy z grami, na które chcemy się wymienić. Łączenie gier wygląda w poniższy sposób:

Mój nick na BGG to: SoAmazinglyBad. Wystawiam grę Concordia, która ma numer 645 na liście. Moją grę chciałbym wymienić na grę Ark Nova, która pojawia się na geekliście na pozycjach 234, 1543 i 24 lub na grę Troyes, która pojawia się na numerach 121, 2556 i 11. Trzecim moim wyborem gry na wymianę jest Zaginiona Wyspa Arnak (pozycje 999 i 666), ale ta z kolei nie będzie moim priorytetem wyboru. Gry pierwszego wyboru rozpisuję za pomocą ich numeracji wstawiając pomiędzy numery spacje, a gry mniej mnie interesujące podaję po średniku. Aby stworzyć wzór definiowania naszych oczekiwań rozpoczynamy od zapisania naszego nicku w nawiasie oraz podania numeru naszej gry na wymianę, a na końcu dodamy dwukropek, który rozpocznie sekwencję definiowania naszych oczekiwań. Poprawne zapisanie tych informacji w języku systemu preferencji wygląda tak:

(SoAmazinglyBad) 645 : 234 1543 24 121 2556 11 ; 999 666

Następnie możemy dodawać kolejne rekordy (tj. nowa linijka i kolejny ciąg), a na końcu taką listę wysyłamy do użytkownika Polski MatHandel na BoardGameGeeku z nazwą tematu „MatHandel #XX – Lista Preferencji”, gdzie XX to numer edycji. Tę listę można zmieniać podczas trwania Etapu 2.

Jest również opcja troszkę bardziej zaawansowana, a mianowicie operowanie listami nazwanymi Alfabetycznymi i Indeksowanymi. Daje to mniejszą kontrolę nad wyborem konkretnych pozycji (chodzi o stan gry, język i edycję, który – czasami może się diametralnie różnić).

Ważna uwaga – jeżeli wystawiamy wiele gier i chcemy za nie te same pozycje, to może się zdarzyć nieprzyjemna sytuacja, że za 2 nasze gry dostaniemy 2 identyczne gry (sam taki błąd kiedyś zrobiłem). Listy alfabetyczne i indeksowane jednak zapobiegają tego typu problemom (to ich dodatkowy plus). Bardziej obszernie o tym, można poczytać w poradniku użytkownika Bukimi, o którym wspominałem wcześniej.

POLECAMY RÓWNIEŻ:
Gry planszowe, które stały się legendami

  • Etap 3 (Poprawki) to publikacja wstępnych wyników, w których przy używaniu list alfabetycznych jest możliwość składania reklamacji. O wynikach nie zostaniemy powiadomieni chyba, że ustawimy sobie powiadomienia o aktualizacjach tematów w odpowiednich miejscach, w których wyniki są opublikowane. Publikację wyników znajdziecie w dwóch miejscach: w wątku o danej edycji MatHandlu i na Geekliście na BoardGameGeek, na której dana edycja jest rozpisana.
  • Etap 4 to ostateczne wyniki, po których należy rozpocząć dzielenie się danymi do wysyłek i wysyłaniem swoich gier do ich nowych właścicieli.
    Wyniki wyglądają w formie listy pojedynczych wymian, które tworzą cały łańcuszek. Dla przykładu w #45 edycji część łańcuszka wymian wyglądała tak:

….
(ALUCARD8282) 1798 receives (SYDONIAA) 336
(SYDONIAA) 336 receives (BAARTOSZZ) 1148
(BAARTOSZZ) 1148 receives (RAZUL) 107

Z powyższego wynika, że Alucard8282 wystawiający przedmiot z numerem 1798, otrzyma za tę grę od użytkownika Sydoniaa grę o numerze 336. Następnie Sydoniaa za swoją grę 336, otrzyma grę o numerze 1148 od użytkownika Baartoszz, z kolei on otrzyma grę 107 od gracza Razul.

Musicie pamiętać, że lista będzie miała wiele pozycji i Wasz nick może pojawić się wielokrotnie. Warto wtedy pamiętać o skrócie pomagającym wyszukiwanie Ctrl+F i w ten sposób siebie wyszukać. Pamiętajcie również, że to użytkownicy są odpowiedzialni za dzielenie się swoimi danymi do wysyłki. Staram się skontaktować zarówno z osobą, od której mam dostać grę, jak i z tą, do której mam wysłać swoje tytuły. Sposób kontaktu nie jest najważniejszy, ale zwykle najłatwiej jest skontaktować się przez BGG.

Autor tekstu: Jan „SoAmazinglyBad” Mikołajczak – typowy gracz. Warszawski entuzjasta gier planszowych w każdej formie, który próbuje animować społeczność na BoardGameArenie, prowadząc turnieje i ligi online.

Podsumowanie by Monika

MatHandel jest świetnym sposobem na wymianę gier we własnych kolekcjach. System, który został zbudowany na przestrzeni lat bardzo często pomaga w znalezieniu tytułów, które w innym przypadku wręcz byłyby niemożliwe do odnalezienia. Sama wielokrotnie miałam chęć uczestniczenia w tej inicjatywie, ale i lenistwo i tak naprawdę brak prostych wytycznych skutecznie mnie odstraszał. Prosząc Janka o napisanie tego tekstu chciałam zrozumieć ten mechanizm i pozbyć się obaw. Mam wrażenie, że misja się zakończyła sukcesem, ponieważ postanowiłam wziąć udział w najnowszej edycji MatHandlu. Mam nadzieję, że osoby, które to przeczytają również przekonają się do tej inicjatywny i każda kolejna edycja będzie miała coraz więcej uczestników oraz coraz więcej udanych wymian.

Przydatne linki:
Strona Mathandlu na Facebooku

Subforum o MatHandlu na gry-planszowe.pl

Poradnik Bukimi o MatHandlu

Generator list do MatHandlu

Narzędzie do MatHandlu na Planszove – weryfikacja list preferencji + opis na forum

Wszystkie edycje MatHandlu

Pozytywne Rekomendacje dla uczestników MatHandlu

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *