It’s a kind of magic – magia w grach planszowych

Jednym z ulubionych tematów, które są wykorzystywane w grach planszowych jest magia, czarodzieje i wiedźmy. W życiu często dopadają nas realia codzienności, więc możliwość „czarowania” jest dość kusząca.

Magia w grach planszowych. Blog

W grach planszowych znajdziemy wiele tytułów z tym tematem. Wiele z nich jest naprawdę interesujących i dodatkowo – każdy gracz, o różnym stopniu zaawansowania znajdzie coś dla siebie. W tym artykule opiszę gry, które są moim zdaniem warte zainteresowania, i które sama posiadam w swojej kolekcji.

Wiedźmia skała

okładka gry Wiedźmia skała
Okładka gry Wiedźmia skała

O tej grze słyszałam dużo dobrego zanim jeszcze miałam przyjemność poznania. Gra, która nie zachęca grafiką na pudełku okazała się świetnym euraskiem, w którym mamy miliony kombosików.

W grze jesteśmy wiedźmami, które raz na sto lat spotykają się, aby odnowić sieć energii wytwarzaną przez Wiedźmią Skałę. Każdy czarodziej i wiedźma będą konkurować o tytuł Wybrańca.

W trakcie rozgrywki w swoim kociołku będziecie szykować zaklęcia oraz tworzyć sieć energetyczną od swoich wież. Dokładając kafelki do kociołka, będziecie starali się wzmacniać swoje akcje, łącząc poszczególne symbole w większe obszary. Każdy wcześniej położony kafelek, jeżeli ma taki sam symbol akcji – daje nam możliwość jej wzmocnienia.

POLECAMY RÓWNIEŻ:
Evenfall. Czarownice i magia w nowej zapowiedzi od dlp games

W grze mamy do wyboru aż 6 symboli, które będą dawały nam możliwość wykonywania akcji:

  • akcja energii – pozwoli tworzyć sieć energetyczną na planszy pomiędzy lokacjami
  • akcja wiedźmy – pozwala blokować naszymi meeplami lokacje, aby spełniały warunki punktacji na kartach celów;
  • akcja pentagramu – pozwala zdobywać żetony sów dające punkty zwycięstwa oraz płytki akcji;
  • akcja kryształu – pomaga nam odblokować zajęte w kociołku miejsca oraz zdobywać bonusy;
  • akcja różdżki – pomaga nam awansować na torze i zdobywać kolejne premie;
  • akcja zwoju – daje nam możliwość zdobycia karty zwoju, czyli kartach z celami, które mogą nam dać dodatkowe punkty zwycięstwa na koniec gry.

W Wiedźmiej Skale znajdziecie niekończące się łańcuchy kombosików, które dają ogromną satysfakcję. Pierwsza decyzja w turze, czyli jaki kafelek dołożyć do kociołka będzie determinował lawinę efektów. Jeżeli jeszcze nie spróbowaliście to naprawdę warto!

INFORMACJE PUDEŁKOWE

  • Liczba graczy: 2-4
  • Czas rozgrywki: 60-90 min.
  • Wiek: 12+
  • Link do BGG

Grę kupicie m.in. tutaj za ok. 73 zł.

Res Arkana

Okładka gry Res Arcana
Okładka gry Res Arcana

Tutaj również zacznę od pudełka – nie jest tajemnicą, że gra ma na pudełku straszliwie tandetną grafikę, która zupełne nie oddaje tego o czym ta gra jest. Jedynie nazwisko autora gry być może Was skusiło – Thomas Lehmann (Roll for the Galaxy, Pandemic: In the Lab).

POLECAMY RÓWNIEŻ:
Ale Kocioł! i Czarujące kotki dwie nowe gry rodzinne od FoxGames. Premiera

Jesteśmy tutaj magami, którzy będą walczyć o zdobycie enklaw mocy. Będziemy to robić za pomocą czarów, które mamy na kartach. Jednakże, aby zagrać taką kartę musimy najpierw opłacić jej koszt w esencjach.

W każdej rozgrywce będziemy mieć do swojej dyspozycji tylko 8 kart czarów. Na każdej karcie będzie akcja lub akcje, które będziemy mogli odpalić poprzez „zatapowanie” karty (o ile jest już zagrana). Niektóre pozwolą na zebrać więcej surowców (w tej grze – esencji), niektóre zaatakować przeciwników, niektóre zebrać złoto… a to dopiero początek tego co można zrobić.

Na kartach jest dużo ikonografii, która na początku może być kłopotliwa. Jednakże wystarczy kilka tur i większość akcji będzie dla Was oczywista.

Gra jest wyścigiem, w którym będziemy się ścigać o jak najszybsze zdobycie 11 punktów, które kończą rozgrywkę. Aby tego dokonać będziemy zagrywać karty i odpalać na nich efekty, które pozwolą nam na gromadzenie punktów. Punkty znajdziemy na niektórych kartach artefaktów, na wszystkich kartach Monumentów oraz będziemy generować punkty na zdobytych enklawach mocy. Koszt pozyskania każdej karty monumentu to aż 4 złota, a jest to jeden z najtrudniejszych surowców do zdobycia w tej grze. Dlatego warto najpierw zbudować silniczek, który pozwoli na zakup zarówno Monumentów, jak i enklaw. Byle nie za późno!

To niesamowite ile dynamiki i różnorodności kryje się w tej grze. Mając tylko 8 kart możemy zbudować świetnie działający silnik, który da nam zarówno możliwość szybszego zdobywania surowców, jak i – rzecz jasna – punktów.

Na uwagę zasługuje tu również wypraska, która świetnie porządkuje zawartość podstawki oraz ma przemyślany pojemnik na esencje. Mi udało się pomieścić również oba dodatki, aczkolwiek wieczko jest trochę podniesione.

Na pudełku wskazane jest, że gra jest przeznaczona do rozgrywek dla 2 do 4 graczy, jednakże Res Arcana najlepiej sprawdza się jako pojedynek dla dwóch osób.

INFORMACJE PUDEŁKOWE

  • Liczba graczy: 2-4
  • Czas rozgrywki: 30-60 min.
  • Wiek: 12+
  • Link do BGG

Grę kupicie m.in. tutaj za ok. 120 zł.

Black Rose Wars

Okładka gry Black Rose Wars
Okładka gry Black Rose Wars

Jest to gra, która mnie zaskoczyła. Figurki, modułowa plansza i karty – wszystko to wołało do mnie „hej, to ja, Twoja nieulubiona gra typu ameri”! Jakież było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że to jednak jest eurasek! Nie mamy tu co prawda sałatki punktowej, ale jednak bliżej tej grze do euro niż ameri.

POLECAMY RÓWNIEŻ:
Gra Dark Quarter – zapowiedziana polska edycja tej mrocznej gry

Jesteśmy magami, którzy biorą udział w Turnieju Czarnej Róży. Będziemy tutaj rzucać zaklęcia, przywoływać ewokacje (czyli potwory walczące dla nas), zastawiać pułapki, ale jednocześnie realizować cele i zdobywać punkty.

Gra toczy się na modułowej planszy, gdzie w centrum znajduje się komnata Czarnej Róży, w której można zdobyć najsilniejsze czary. Poruszając się po planszy będziemy odwiedzać różne komnaty, które będą pozwalały nam odpalać dodatkowe akcje. Jednocześnie będziemy je niszczyć (destabilizować), aby – po pierwsze – zdobywać za to punkty, a po drugie – uniemożliwić innym graczom wykorzystywać je do własnych celów.

Fajnym zabiegiem jest to, że pokonany mag nie traci życia, tylko wraca do swojej komnaty i ponownie wyrusza w drogę po komnatach. Szkoda by było odpadać z gry…

Podczas gry oprócz tego, że walczymy między sobą, to jeszcze stawiamy czoła tytułowej Czarnej Róży, która w tej grze na milion sposobów zdobywa punkty, więc może się okazać, że po zakończeniu gry to właśnie Ona wygra!

Mamy tutaj wiele ciekawych mechanik, które tworzą naprawdę interesujący tytuł. Pomimo tego, że gra wydaje się skomplikowana, to wcale tak nie jest. Instrukcja jest tutaj słabym punktem, więc w przypadku tej gry najlepiej po prostu znaleźć kogoś kto ją wytłumaczy.

INFORMACJE PUDEŁKOWE:

Gra obecnie nie jest dostępna w sprzedaży.

Księga Zaklęć

Okładka gry Księga zaklęć
Okładka gry Księga zaklęć

To karcianka, która „okłamuje” nas okładką zapowiadając grę dla dzieci. Tak nie jest – jest grą przeznaczoną już dla graczy, którzy mają jakieś doświadczenie.

W pudełku znajdziemy zastaw kart oraz pięknie wykonane akrylowe znaczniki, będące runami, które posłużą nam do nauki czarów.

Każdy z graczy otrzymuje zestaw takich samych kart z czarami w 7 różnych kolorach oraz planszetkę chowańca. Tura podzielona jest na 3 fazy – poranek, dzień i wieczór, gdzie w każdej fazie musimy wykonać dokładnie jedną akcję. Na początku będziemy mieć tych akcji bardzo mało do wyboru, ale w trakcie rozgrywki, ucząc się nowych czarów – tych możliwości będzie coraz więcej.

Każdy kolejny nauczony czar poszerza nasze możliwości wykonywania akcji.

Występuje tutaj losowość – znaczniki surowców losujemy z woreczka i może okazać się, że przez kilka rund nie uda nam się zdobyć run pozwalających nauczyć się kolejnego czaru. Warto jednak wtedy rozpatrzyć drugą opcję jaką mamy – czyli świadomy wybór znacznika z „ołtarza”.

Regrywalność tytułu zapewni nam różnorodność kart z czarami. W pudełku znajdziemy po 7 kart czarów dla każdego gracza o 3 stopniach trudności. Możemy więc w każdej rozgrywce przygotować unikalny zestaw kart, które zróżnicują nam rozgrywkę. Możecie również skorzystać z aplikacji, która za Was wybierze zestaw kart do gry.

INFORMACJE PUDEŁKOWE

  • Liczba graczy: 1-4
  • Czas rozgrywki: 45 min.
  • Wiek: 12+
  • Link do BGG

Grę kupicie m.in. tutaj za ok. 130 zł.

Podsumowanie

To oczywiście tylko kilka przykładów gier z magią w tle. Muszę oczywiście jeszcze wspomnieć o Septimie, która niedawno zaczęła pojawiać się na stołach, ale… jeszcze nie udało mi się znaleźć czasu na zagranie. Mam nadzieję, że wkrótce to nadrobię, ale do tej pory nie zawiodłam się na grach wydawanych przez Mindclash Games.

Magia w grach planszowych jest bardzo wdzięcznym tematem. Można ją dopasować do dnia i nastroju. Mogą to być skrzaty pomagające w ogrodzie (Power Plants); mogą to być wiedźmy, na których polują łowcy (Pagan); mogą to być duchy lasu dające nam dary (Bitoku)… Warto pamiętać, że magia nas otacza i często ją czujemy podczas grania w gry planszowe.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *