O Stupor Mundi wiadomo na razie niewiele. Jednak fani gier euro tworzonych przez włoskich projektantów mogą już wrzucić ten tytuł na swój radar.
Za pomysłem na grę stoi Nestore Mangone, czyli autor, który maczał swoje palce m.in przy Newtonie i Wyprawie Darwina (obie we współpracy z Simone Lucianim). Tym razem to jego samodzielny projekt. Zostanie on wydany w 2024 roku przez Quined Games, za szatę graficzną odpowiada Polak, Maciej Janik.
Stupor Mundi. Tło historyczne
Co znaczy tajemniczo brzmiący łaciński tytuł? „Stupor mundi” to w tłumaczeniu cud świata – takim określeniem współcześni nazywali cesarza rzymskiego, króla Niemiec i Włoch, Fryderyka II Hohenstaufa. Wielu historyków uważa go za pierwszego nowoczesnego władcę Europy. Miał szerokie zainteresowania, od matematyki po biologię, wznosił się ponad religijnymi podziałami. Zarządzane przez niego XIII-wieczne Królestwo Sycylijskie opierało się na wydajnej biurokracji, podobnej do nowoczesnych, centralnie zarządzanych królestw.
MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: El Grande nowa edycja. Jak wygląda prototyp?
Stupor Mundi. Zasady
Z krótkiego opisu zamieszczonego przez wydawcę na BGG dowiadujemy się, że wcielimy się w wasala Fryderyka II. Będziemy wzywać sojuszników z całego basenu Morza Śródziemnego, budować zamki i rozwijać królestwo. Wśród mechanik wymienione są m.in Deck, Bag, and Pool Building oraz Hand Management.
Niektóre akcje związane są z edyktami, które wpłyną na Pałac Fryderyka i określą bonusy jakie gracze mogą otrzymać od sojuszników. Możemy zwiększyć swoje szanse, ulepszając zamki: wieże pomieszczą dodatkowych sprzymierzeńców, mury pozwalają pomieścić więcej zasobów, a twierdze pomagają w zarządzaniu kartami akcji.
- Liczba graczy: 1-4
- Długość rozgrywki: 90-150 min.
- Wiek: 12+
- Profil gry na BGG