Już za kilka dni będziemy obchodzić Dzień Ojca i podobnie jak przy okazji niedawnego święta Mam, tak i teraz, przedstawię Wam kilka propozycji gier planszowych, które mogą ucieszyć Waszego Tatę.
23 czerwca obchodzimy Dzień Ojca. Może w tym roku zaskoczycie swojego Tatę prezentem w postaci planszówki, a nie kolejną parą skarpet? 😉 Podobnie jak w polecajce na Dzień Mamy, wyszukałam i polecę Wam pięć tytułów być może skrojonych idealnie pod hobby jakie posiadają. Zapraszam.
Upominek dla Taty stolarza
Woodcraft to niedawna premiera wydawnictwa Portal. Na wstępie od razu dodam, że gra nie należy do najprostszych. Niemniej jednak nie wątpię, że wśród Waszych Ojców znajdują się również i tacy, którzy nie są „niedzielnymi” graczami i świetnie sobie z tym tytułem poradzą.
W Woodcraft wcielimy się we właścicieli zakładów stolarskich wykonujących na zlecenia klientów różne, drewniane przedmioty. Każdy z nich wymaga precyzyjnie przygotowanych materiałów w tym: żywicy, małych deseczek i drewna – reprezentowanego przez kości. Ilość oczek symbolizuje długość deski, a kolor jego rodzaj.
Klimatyczna gra z mechaniką koła akcji
Podczas rozgrywki będziemy dzielić dłuższe deski na mniejsze kawałki za pomocą piły, zlepiać elementy za pomocą żywicy oraz dodawać ścinki aby powiększyć deski. Wszystko to sprawi, że poczujemy się jak prawdziwi stolarze. Ponadto gra oferuje ciekawy tryb doboru akcji, które będziemy wybierać z koła. Im dłużej nikt nie korzystał z jednej z nich, tym więcej bonusów otrzyma po jej dobraniu.
- Strategiczna
- Liczba graczy: 1 – 4
- Czas gry: 60 – 120 minut
- Wiek od: 12 lat
- Wydawnictwo: Portal
- Autorzy: Ross Arnold Vladimír Suchý
- Cena: od 190 zł do 250 zł
Tata sommelier? A może biznesmen?
Viticulture to tytuł, w którym wcielimy się w zarządców odziedziczonej winnicy. Naszym zadaniem będzie zadbanie o jej rozwój. I choć z początku gra może wydawać się trudna, to tak naprawdę wszystkie nasze działania są bardzo proste i logiczne. Jest to wyjątkowa gra z dużą dozą klimatu. Podczas rozgrywki będziemy sadzić winogrona, następnie zbierać owoce i przetwarzać na wina. Grona jak i gotowy trunek z każdym rokiem również będą się starzeć, co także wzmaga poczucie realizmu tematowi.
Rozgrywka trwa kilka rund, w grze określone jako lata. Każdy rok podzielony jest na cztery pory, oczywiście są to wiosna, lato, jesień i zima. Te z kolei mają przypisane do siebie – odmienne akcje. Podczas swojej tury gracze rozmieszczają pojedynczo swoich pracowników na polach akcji oraz zagrywają karty Gości, aby realizować różne zadania w poszczególnych porach roku. Wiosną ustalana jest kolejność graczy na dany rok. Latem skupiamy się na akcjach związanych z sadzeniem winorośli oraz budowlą konstrukcji ulepszających winnicę. Jesienią zaprosimy do nas gości. Zimą natomiast nasi pracownicy zajmą się zbieraniem gron, produkcją wina oraz realizacją zamówień. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby Punktów Zwycięstwa, reprezentujących reputację gracza jako właściciela winnicy.
- Liczba graczy: 1 – 6
- Czas gry: 90 – 120 minut
- Wiek od: 13 lat
- Autorzy: Jamey Stegmaier Alan Stone
- Wydanie polskie: Phalanx gra dostępna u wydawcy
- Cena: od 240 zł do 299 zł
PRZECZYTAJ TAKŻE: El Grande powraca w nowej odsłonie. Wersja polska od Lucky Duck Games [HOT NEWS]
Prezent dla Taty – wędkarza
Wielki połów to idealna, klimatyczna gra z mechaniką push your luck, dla każdego Taty – wędkarza . W grze będziemy mierzyć się wartką rzeką, w której aż roi się od ryb. Do dyspozycji posiadając jedynie wędkę, kołowrotek i zestaw much. I choć zasady są bardzo proste: w swojej turze dobieramy kość i wykonujemy jedną akcję, to aby wygrać musimy rozważnie planować kolejność ich wykonywania.
Jest to świetny – strategiczny tytuł dla tych Ojców, którzy raczej rzadko siadają do planszówek. Zasady są szybkie do wytłumaczenia, a sama rozgrywka idzie bardzo płynnie.
Jak złowić największą rybę?
W każdej turze gracz dobiera kość z puli i wykonuje akcję: zarzuca wędkę, holuje rybę albo zwiększa swój poziom finezji. Dzięki kościom o wysokich wartościach można rozgrywać silniejsze akcje, natomiast dzięki kościom o niskich wartościach – zdobywać dodatkowe tury. Gdy w puli nie będzie już kości, za pomocą rzutu tworzy się nową pulę, a gracz, który miał najmniejszą sumę oczek na swoich kościach w poprzedniej rundzie, rozpoczyna kolejną. Gra się kończy, gdy 1 z graczy złowi 7. rybę. Należy przyznać punkty za osiągnięcia i wyłonić zwycięzcę.
- Liczba graczy: 1 – 4
- Czas gry: 40 – 90 minut
- Wiek od: 14 lat
- Autorzy: Brian Suhre
- Wydanie polskie: Rebel
- Cena: od 65 zł do 135 zł
Tata piłkarz? Dla niego też coś się znajdzie
Tu chyba tytuł nasuwa się sam i jest to: Eleven – strategiczna gra planszowa osadzona w świecie piłki nożnej – implementacja menadżera piłkarskiego. W trakcie rozgrywki gracze zarządzają własnymi klubami piłkarskimi – zatrudniają fachowców, dokonują transferów piłkarzy, pozyskują sponsorów, rozbudowują infrastrukturę stadionową, by pod koniec tygodnia rozegrać mecz i wspinać się w tabeli ligowej.
Klika zdań o rozgrywce.
Gra toczyć będzie się na przestrzeni 6 tygodni, czyli rund. Każda z nich natomiast złożona jest z kilku faz – dni tygodnia.
I tak odpowiednio:
– w Poniedziałek – zyskamy zasoby zgodnie z pozycją swoich znaczników statystyki na torach oraz dodatkowe zasoby zapewniane przez żetony Infrastruktury. Są to np. kibice, pieniądze oraz żetony zarządzania czy kondycji. A także będziemy mieli możliwość odbycia spotkania zarządu.
– Wtorek, środa i Czwartek – to dni wykonywania akcji głównych w tym: kup Piłkarza lub Młodzika, sprzedaj Piłkarza lub Młodzika, zatrudnij Personel, zdobądź Sponsora, zbuduj Infrastrukturę Stadionową, zbuduj Biuro, wykonaj akcję Karty Personelu lub Dyrektora, zyskaj Reputację. Ponadto możemy wykonać akcję dodatkową płatną.
– dzień meczu – w którym to będziemy rozgrywać mecze, po których zaktualizowana zostanie między innymi tabela ligowa.
Plusy i minusy
Niewątpliwym plusem tego tytułu jest klimat. Nasze akcje związane będą z niemal każdym aspektem prowadzenia klubu piłkarskiego. Z drugiej strony, mimo nietrudnych zasad, to jest to tytuł dla średniozaawansowanych graczy, którzy posiadają już jakieś doświadczenie z planszówkami, bowiem mamy tu do czynienia z mnogością akcji co może wprowadzać lekki zamęt i przestoje decyzyjne. Ale! jak tytuł się spodoba to nie będziecie mieli problemu z pomysłami na prezent na najbliższe uroczystości, bowiem do gry podstawowej ukazało się już pięć dodatków!
- Liczba graczy: 1 – 4
- Czas gry: 90 – 150 minut
- Wiek od: 12 lat
- Autorzy: Thomas Jansen
- Wydanie polskie: Portal
- Cena: od 120 zł do 200 zł
TO CIĘ ZAINTERESUJE: Planszówki jak pudełko czekoladek
Upominek dla fana historii
Jest lato roku 1940, właśnie rozpoczęła się Kampania Północnoafrykańska. Armia Brytyjska powołuje do życia Long Range Desert Group (LRDG), czyli Pustynną Grupę Dalekiego Zasięgu (lub Zwiadu). To jednostka zwiadowczo-dywersyjna, której zadaniem jest penetracja terytorium wroga, zbieranie danych wywiadowczych i ataki na jego zaplecze. Poprowadź tych dzielnych żołnierzy przez serię zuchwałych misji lub przejmij dowodzenie nad siłami Włoskiej Armii Królewskiej, by raz na zawsze pozbyć się intruzów. Wykaż się inicjatywą w bitewnym chaosie, manewruj zręcznie w piaskach pustyni, w obliczu wroga bądź zawsze nieustraszony.
W grze Nieustraszeni: Afryka Północna wcielicie się w brytyjską grupą specjalistów od walk pustynnych lub jednostką konwencjonalnych sił włoskich. Waszym zadaniem będzie zdobywać, utrzymywać lub niszczyć kluczowe cele.
Podobnie jak w Nieustraszeni: Normandia, podczas rozgrywki budować będziecie swoje talie kart i przy ich pomocy rozgrywać kampanię wojenną, wykorzystując je do wykonywania akcji. Tytuł ten, w porównaniu do Nieustraszonych, wprowadza pojazdy, nowe jednostki, akcje i cele, większą asymetryczność rozgrywki i jedenaście nowych scenariuszy.
Ciekawostka: Nieustraszeni: Afryka Północna może pochwalić się zdobyciem tytułu najlepszej gry dla 2 osób Golden Geek 2020, oraz drugiego miejsca w kategorii gier wojennych!
Niewątpliwym atutem gry jest to, że zasady są proste, a ich wytłumaczenie zajmuje dosłownie kilka minut. Ręczę, że spodoba się każdemu Tacie- fanowi historii.
- Liczba graczy: 2
- Czas gry: 45 – 60 minut
- Wiek od: 14 lat
- Autorzy: Trevor Benjamin David Thompson (I)
- Wydanie polskie: Ogry Games
- Cena: od 115 zł do 150 zł
ZOBACZ TAKŻE: Prezent na Dzień Mamy. Może gra planszowa? 5 pomysłów na to, co kupić
Słowem podsumowania: Życzenia
Na koniec powtórzę to co napisałam przy okazji Dnia Mamy. Nie ma nic lepszego niż dostać w prezencie wspólny czas spędzony z rodziną, przyjaciółmi przy ciekawej rozgrywce!!!
Drodzy Ojcowie, Tatusiowie. To dzięki Wam czujemy się bezpieczni. To dzięki Wam za dzieciaka mogliśmy poczuć się jak Indianin, żołnierz, piłkarz… Większość z nas pod Waszym okiem uczyła się jeździć na rowerze, a potem samochodem. Dziękuję, ze jesteście wsparciem w technicznych sprawach, ale przede wszystkim, że zawsze możemy liczyć na Wasze silne ramie, nawet kiedy tylko, albo aż – chcemy się w nie wypłakać…
Patrycja
Mój Tata zawsze mnie wspiera – ma gen Superbohatera!