Gra dwuosobowa, pojedynkowa

figurki z gry Unmatched

W dawnych czasach konflikty, szczególnie pomiędzy osobnikami płci męskiej, rozstrzygano w trakcie pojedynków. Teraz można to robić w bardziej cywilizowany sposób – przy grze planszowej! Ale tak naprawdę czy potrzebny jest nam powód, aby spotkać się w dwie osoby przy planszy?

Patrząc na wypowiedzi w sieci – jedną z najczęściej wyszukiwanych fraz jest gra dwuosobowa. Oznacza to, że bardzo często siadamy do rozgrywki twarzą w twarz, w zaciszu domowego ogniska, po prostu 1 na 1. Może określenie „pojedynek” nie jest tu najszczęśliwszym zwrotem, ale w sumie tak można nazwać rozgrywkę gdzie mamy tylko jednego przeciwnika. W tym zestawieniu skupię się na grach dedykowanych dla dwóch osób, ustawionych zgodnie z ciężkością oznaczoną na BGG.

Unmatched (1.91)

Jedno z pudełek linii Unmatched - tutaj Czerwony Kapturek vs Beowulf

Niedopasowani jest tu idealną nazwą tego co znajdziemy w środku pudełka. Jest to zbieranina postaci znanych nam z popkultury, historii czy książek, które ścierają się na planszy. Celem jest wyzerowanie licznika życia naszego przeciwnika. Możemy tu postawić naprzeciwko siebie dowolny zestaw postaci, dając możliwość do absurdalnych wręcz pojedynków pomiędzy: Raptorem i Czerwonym Kapturkiem, Meduzą i Bruce’em Lee, etc.

Każde pudełko zawiera 1-4 kompletów zawierających figurkę postaci i zestaw dedykowanych kart. W grze musimy umiejętnie wykorzystywać unikalną zdolność naszego bohatera oraz jego talii. Każda z postaci jest inna i wymaga indywidualnego podejścia do rozgrywki.

Pamiętajcie – w większości pudełek zawarta jest dodatkowa plansza, która ma nie tylko inaczej rozłożone pola, ale i często zawiera jakiś dodatkowy element urozmaicający rozgrywkę! I tutaj uwaga – najlepiej się sprawdza jako gra dwuosobowa.

  • Liczba graczy: 2-4 (najlepsze na 2)
  • Czas rozgrywki: 20-40 minut
  • Wiek: 9+
  • Polski wydawca: Ogry Games

 

Splendor: Pojedynek (1.94)

Okładka gry Splendor: Pojedynek

Gra-matka tej gry, czyli Splendor budzi wiele skrajnych emocji. Jedni ją uwielbiają, a drudzy hejtują. A gdzie jest miejsce dla wersji pojedynkowej? Zdecydowanie na waszych półkach! Jak możecie się spodziewać – core mechaniki pozostał bez zmian – nadal jesteśmy jubilerami i zbieramy świecidełka, ale… No właśnie – najważniejsze jest tu to „ale”! Wszystkie zmiany poczynione w tej grze, czyli dodanie: planszy, nowych akcji, nowych dróg do zwycięstwa – wniosły tu powiew świeżości niczym Coccolino do prania! Nie mamy już tylko dość nudnego pasjansa, ale rasowy abstrakt z elementami strategii!

Jeżeli więc Splendor nie jest waszą ulubioną grą, to może okazać się, że Splendor: Pojedynek nią będzie! Niby geny te same, ale to już nowe pokolenie!

  • Liczba graczy: 2
  • Czas rozgrywki: 30 minut
  • Wiek: 10+
  • Polski wydawca: Rebel

 

Amazonia (2.05)

Okładka gry Amazonia

Amazonia przeszła trochę bez echa na polskim rynku. A szkoda! Bo to naprawdę przyjemna karcianka, w której z kart budujemy las deszczowy wraz z jego mieszkańcami. Na kartach znajdziemy fragmenty drzew (pnie i korony), rośliny i zwierzęta (dające różne kombinacje punktowania oraz dodatkowe akcje), karty pogody oraz karty z zagrożeniami, dające zwykle negatywne efekty.

Jest to gra z mechaniką „push your luck”. W swojej turze będziemy kolejno zaglądać do zakrytych stosów i decydować czy przechodzimy do kolejnego, czy te karty które mamy na ręce zachowamy. Ale nie ma tak łatwo! Tutaj nie ma powrotów, więc jeżeli sięgamy po kolejny stos – może się okazać, że znajdują się w nim dużo gorsze karty! Jeżeli jeszcze dodam, że na kartach znajdziecie piękne grafiki Vincenta Dutraita, może uda mi się was przekonać do spróbowania tego tytułu?

  • Liczba graczy: 1-4 (najlepsze na 2)
  • Czas rozgrywki: 30 minut
  • Wiek: 8+
  • Polski wydawca: Lucky Duck Games

 

Watergate (2.25)

Elementy gry Watergate

Ponownie biję się w pierś bo byłam jedną z tych, którzy absolutnie nie wierzyli, że ta gra może być dobra i – co więcej – że sprawdzi się na polskim rynku! Powiecie – przecież to nie nasza historia?! Po co nam gra nawiązująca do wydarzeń mających miejsce w USA? Bzdura! To przede wszystkim świetna gra w przeciąganie liny! Stają tu naprzeciwko siebie dwaj gracze reprezentujący dziennikarzy śledczych oraz kancelarię Nixona. Dziennikarze będą starali się zbierać dowody przeciwko prezydentowi w aferze „Watergate”, podczas gdy kancelaria będzie „gasiła pożary” i starała się tuszować fakty!

Każdy zespół dysponuje tym samym zestawem świadków i kluczem jest wyczucie odpowiedniego momentu zagrania poszczególnych kart! Dodatkowym atrybutem tej gry jest podłoże historyczne. Znajdziemy tu na kartach postaci, które brały udział w aferze oraz wydarzenia, które miały miejsce. To świetny kawałek historii ubrany w grę planszową! I to świetną grę planszową!

  • Liczba graczy: 2
  • Czas rozgrywki: 30-60 minut
  • Wiek: 12+
  • Polski wydawca: Lucky Duck Games

 

Nieustraszeni: Normandia (2.25)

Elementy gry Nieustraszeni: Normandia

To kolejna gra dwuosobowa poświęcona wydarzeniom historycznym. Tym razem przeniesiemy się do roku 1944, kiedy to wojska aliantów wylądowały na plaży Normandii, aby stawić czoła niemieckiemu okupantowi.

W pudełku znajdziecie skoroszyt ze scenariuszami zawierającymi układ mapy tworzony za pomocą kafelków. W każdym scenariuszu, oprócz noty historycznej znajdziecie informacje o jednostkach, jakie będą brały udział w bitwie oraz cele dla każdej strony. Ta gra to solidna porcja historii, która jednocześnie może pokazywać alternatywne zakończenia poszczególnych bitew!

Jeśli chodzi o mechanikę, to typowy deck-builder z elementami losowości (rzut kośćmi decyduje o skuteczności ataku). Każda jednostka posiada inne umiejętności przypisane poszczególnym rangom. Tutaj przede wszystkim będzie liczyło się wasze umiejętne wykorzystanie swoich żołnierzy oraz… trzymanie kciuków za celność snajpera!

Ta gra to początek przygody z historią – Ogry przygotowały również grę Nieustraszeni: Afryka Północna, gdzie znajdziecie dodatkowe mechaniki i kolejną porcję emocji!

  • Liczba graczy: 2
  • Czas rozgrywki: 45-60 minut
  • Wiek: 14+
  • Polski wydawca: Ogry Games

 

Tuareg (2.34)

okładka dodatku do gry Tuareg

Kolejna propozycje przeniesie was na gorące piaski pustyni, gdzie poznacie uroki życia plemienia Tuaregów. Jest to gra dwuosobowa, gdzie waszym zadaniem będzie ułożyć najlepiej punktowany układ plemienia, zdobywając w trakcie rozgrywki karty leżące w obszarze gry. Plansza jest tworzona z 3 rodzajów kart: kart brzegowych, na których widnieją dostępne akcje, kart plemienia i kart towarów. Towary są tu walutą, która pozwala kupować karty plemienia.

W swojej turze gracz ustawia na dowolnej karcie brzegowej jeden ze swoich pionków. Po dołożeniu 3 pionka gracze sprawdzają gdzie przecinają się ścieżki ich Tuaregów i na tej karcie ustawiają znacznik plemienia. Następnie wykonują akcje, na których ustawione są pionki oraz – o ile ich stać – dokładają kartę plemienia uiszczając wcześniej opłatę za nią.

Zasady gry są naprawdę proste, ale dają dużo miejsca do kombinowania. To jeden z takich tytułów, które warto mieć pod ręką!

  • Liczba graczy: 2
  • Czas rozgrywki: 60 minut
  • Wiek: 12+
  • Polski wydawca: Galakta

 

That Time You Killed Me (2.57)

okładka gry That Time You Killed Me

TTYKM to absolutnie wyjątkowy tytuł. Jest to gra dwuosobowa, która toczy się na trzech planszach reprezentujących Przeszłość, Teraźniejszość i Przyszłość. Celem jest wymazanie przeciwnika z historii. Jak to robimy? Starając się likwidować wszystkie jego klony na poszczególnych planszach, z tym, że ogromne znaczenie ma tu gdzie i kiedy! Czas jest tu ściśle powiązany ze sobą! Jeżeli posiejemy nasionko w przeszłości, dzisiaj będziemy mieć krzak, a w przyszłości drzewo, które możemy przewrócić na przeciwnika!

W trakcie rozgrywki dodajemy kolejne elementy na plansze, które pozwolą nam ingerować w życie naszego konkurenta. Nawet przemieszczanie się pomiędzy planszami podlega zasadom czasu! To prawdziwa uczta dla wielbicieli szachów i strategicznego umysłu!

W tym zestawieniu to jedyna gra, która nie doczekała się polskiej edycji. Sama gra jest niezależna językowo, więc wystarczy tylko ogarnąć instrukcję.

  • Liczba graczy: 2
  • Czas rozgrywki: 15-30 minut
  • Wiek: 10+

 

Twisted Fables (2.84)

Okładka gry Twisted Fables

Ostatnią moją dzisiejszą propozycją w tym zestawieniu jest karcianka, w której walczą same kobiety. Sformułowanie „słaba płeć” jest tu zupełnie nie na miejscu! Dziewczyny, które tu znajdziecie to postaci dobrze wam znane z bajek, ale wersji 18+ jeśli chodzi o charakterki!

Każda z postaci będzie miała przypisane karty podzielone na 3 decki ułożone w konkretnej kolejności. Gracze w trakcie rozgrywki będą budować swoją talię kupując karty ze swoich decków oraz z rynku kart podstawowych. Nowością jest tu zagrywanie kart z własnych decków. Aby wykorzystać taką kartę, konieczne będzie wzmocnienie jej jedną ze zdobytych wcześniej kart podstawowych. Którą? Wskazuje to karta! Nie masz takiej? Nie odpalisz karty! Proste!

Jeżeli więc lubicie karcianki w oparach psychodelicznego absurdu, z unikalnymi zdolnościami postaci, to powinniście spróbować Twisted Fables.

  • Liczba graczy: 2
  • Czas rozgrywki: 30-60 minut
  • Wiek: 14+
  • Polski wydawca: Czacha Games

To tylko kilka propozycji skierowanych do rozgrywek w zestawie dwuosobowym. Mam nadzieję, że któraś z nich przypadnie wam do gustu.

POLECAM RÓWNIEŻ tekst Patrycji: Idealny wieczór z grami planszowymi nie istn… Istnieje! Ale trzeba umieć się do niego przygotować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *