W grach cywilizacyjnych naszym głównym zadaniem jest budowa imperium i rozwijanie różnych dziedzin życia społecznego. W grze Upadek Imperium, zapowiedzianej przez wydawnictwo Lucky Duck Games, będzie zupełnie inaczej. Nasze imperium będzie na szczycie swojej świetności, a ze szczytu – jak pewnie się spodziewacie – jest tylko droga w dół.
Upadek Imperium. „Geniusz nie chroni od nieszczęścia”
Każdy z graczy rozpoczyna grę z imperium zbudowanym z 11 kafelków ułożonych w identycznej kolejności. Waszym zadaniem będzie utrzymanie imperium w jak najlepszej kondycji na koniec gry. Nie będzie to jednak łatwe! W trakcie rozgrywki będziecie musieli radzić sobie z nieszczęściami spadającymi na was i wykorzystywać momenty, kiedy będzie możliwość odbudowy zniszczonej lokacji.
Co ważne, podczas rozgrywki w Upadek Imperium, czasami przyjęcie nieszczęścia na swoje imperium… wcale nie będzie złym pomysłem.
Gra Upadek Imperium. Rozgrywka
Na planszy głównej pozycja znacznika będzie wskazywać jaką fazę gracze będą rozpatrywać w każdej turze. W grze występuje 6 różnych typów faz: nieszczęście, podwójne nieszczęście, ekonomia, przemysł, konflikt i faza mieszana łącząca ekonomię i przemysł. Każda faza będzie wiązała się z innymi akcjami, które będzie można wykonać:
- Nieszczęście/a – w tych fazach gracze będą licytować, na które imperium ma ono spaść. Efektem wzięcia na swoje imperium tego nieszczęścia, będzie zniszczenie jednego z kafli imperium oraz… zdobycie surowców i karty rozwijającej imperium.
- Ekonomia – podczas tej fazy gracze będą zdobywali przychód ze wszystkich zielonych umiejętności znajdujących się w swoim imperium. Zdolności mogą znajdować się zarówno na kaflach imperium, jak i zdobytych kartach.
- Przemysł – to jedyna okazja do odbudowania kafla imperium, który we wcześniejszych fazach został zniszczony.
- Konflikt – imperia oczywiście rzadko kiedy żyją w zgodnie, dlatego pojawiają się i konflikty wojenne, które będzie trzeba rozpatrzyć. W tej fazie gracze jednocześnie i w tajemnicy za zasłonkami, będą licytowali swoją przewagę militarną za pomocą znaczników mieczy oraz złota.
O ile każde imperium startuje z takim samym układem i możliwościami, to zdobywane po drodze karty będą asymetrycznie je rozwijać.
Jak to powiedział Michał z Lucky Duck Games podczas NewsConu: jak jest tableau building, to to jest tableau saving.
Po tym jak znacznik na planszy głównej dotrze do ostatniego pola – gracze liczą punkty zwycięstwa. Wygrywa gracz, którego imperium przyniosło najwięcej punktów.
- Liczba graczy: 2-4
- Czas rozgrywki: 45-60 min.
- 10+
Zgodnie z informacjami, które podał Michał w trakcie transmisji na NewsConie – gry możecie spodziewać się w IV kwartale tego roku.
Nowa strategia od Lucky Duck. Podsumowanie
Gra łączy intuicyjny i elegancki mechanizm odwrotnej licytacji z budowaniem silnika, długoterminowym planowaniem i głębią strategiczną. Rezultatem jest gra o szybkim tempie, dużym napięciu i wielu trudnych ścieżkach do zwycięstwa. Twórcą gry Upadek Imperium jest John D. Clair, którego możecie znać dzięki takim tytułom jak: Space Base, Ecos czy Cubitos (wydana przez Dice&Bones).