AKCJA– w grach planszowych to podstawowa jednostka czynności, jaką gracz może wykonać podczas swojej tury. Każda akcja ma bezpośredni wpływ na przebieg rozgrywki i często wymaga użycia zasobów, kart, figurek lub innych komponentów gry. Rodzaj i liczba dostępnych akcji w danej turze mogą być różne, w zależności od mechaniki gry.
Przykładowe typy akcji w grach planszowych
Przykłady typowych akcji to: ruch (przemieszczanie się po planszy), atak (zainicjowanie walki z przeciwnikiem lub jednostką), budowa (stawianie nowych budowli lub struktur), zakup (pozyskiwanie kart, zasobów lub ulepszeń), czy interakcja (wykorzystanie elementów gry takich jak budynki, postacie czy specjalne zdolności).
Niektóre gry oferują również ograniczoną liczbę akcji do wykonania w turze, co sprawia, że gracze muszą strategicznie decydować, które czynności wykonać. W innych grach, zasób akcji można zwiększać lub zmniejszać, np. poprzez odblokowanie specjalnych zdolności lub użycie kart umożliwiających dodatkowe ruchy.
W wielu grach akcje są kluczowym elementem mechaniki rozgrywki, a ich odpowiednie wykorzystanie często decyduje o wygranej lub porażce. Gracze muszą rozważnie zarządzać swoimi akcjami, by osiągnąć swoje cele w grze, balansując między natychmiastowymi korzyściami a długoterminową strategią.
Źródło hasła: Słownik pojęć ze świata gier planszowych