Azul: Pojedynek w polskiej wersji językowej? Wszyscy się tego spodziewali, samo więc ogłoszenie tego faktu było bardzo oczekiwane. Dobrze jest jednak mieć oficjalne potwierdzenie, którym właśnie dziś podzieliło się wydawnictwo Rebel. Jak możecie się domyślić są to już plany wydawnicze na 2025 rok.
Azul: Pojedynek. Opis gry
Spośród wszystkich osób, które tworzyły piękne mozaiki na ścianach pałacu króla Manuela I, dwie szczególnie się wyróżniały. Teraz władca wybrał je, aby przyozdobiły kopułę pałacu w Sintrze. Muszą udowodnić, kto jest najznamienitszym artystą w całej Portugalii!
Azul: Pojedynek to wyjątkowa odsłona popularnej gry logicznej, zaprojektowana specjalnie do rozgrywek dwuosobowych. Wprowadza nowe mechanizmy, które sprawiają, że zabawa staje się bardziej taktyczna niż dotychczas. Wyłóż kopułę pałacu w Sintrze kafelkami i przyozdób ją okrągłymi płytkami lub układaj płytki w stos w taki sposób, aby Twój rywal nie mógł oprzeć się ofercie. W tej odsłonie serii czeka na Ciebie nie tylko zawzięta rywalizacja, ale również nowość w postaci zmiennych celów końcowych.
Informacje podstawowe na temat gry:
- Liczba graczy: 2
- Czas gry: 45 min
- Wiek: 10+
Azul: Pojedynek. Zasady gry. Jak grać?
Rozgrywka trwa 5 rund. Każda runda składa się z 3 faz: pozyskanie, układanie mozaik i punktowanie, przygotowanie. Gracz rozpoczynający rozgrywa 1. turę, a potem rozgrywacie tury na zmianę aż do końca fazy.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Fajne gry planszowe. TOP 10 tytułów, które musisz znać
FAZA 1: POZYSKANIE
W swojej turze wykonaj 1 z następujących akcji:
A) Umieść znacznik gracza, aby wziąć kafelek kopuły.
Umieść znacznik gracza po swojej stronie planszy punktacji, aby wziąć kafelek kopuły i umieścić go w dowolnej orientacji na 1 z pustych pól kopuły na swojej planszy. Kolor może wystąpić wielokrotnie w tym samym rzędzie albo w tej samej kolumnie Twojej kopuły. Umieszczonego kafelka kopuły nie można przesuwać ani obracać. Gdy bierzesz kafelek kopuły, wybierz 1 z opcji:
- Weź 1 z odkrytych kafelków kopuły z ekspozycji na planszy punktacji (nie uzupełniaj ekspozycji) ALBO
- Zapłać 1 punkt, aby dobrać 1 zakryty kafelek kopuły ze stosu. Możesz to zrobić tyle razy, ile chcesz, za każdym razem dobierając po 1 kafelku. Nie możesz odkryć dobranych kafelków, dopóki nie zakończysz dobierania. Gdy skończysz dobierać kafelki, obejrzyj je i wybierz 1, a pozostałe odłóż w dowolnej kolejności na spód stosu. Uwaga! Musisz użyć obydwu swoich znaczników gracza w 4 pierwszych rundach. Nie można ich użyć w ostatniej rundzie.
B) Weź wszystkie płytki tego samego koloru ze słonecznej części dowolnego warsztatu.
Weź wszystkie płytki tego samego koloru ze słonecznej części 1 dowolnego warsztatu. Następnie:
- Jeśli jest to mały warsztat, pozostałe płytki ułóż w dowolnej kolejności w stos i umieść go na żetonie bonusowym znajdującym się w księżycowej części tego warsztatu.
- Jeśli jest to duży warsztat, pozostałe płytki umieść pojedynczo na wyznaczonych polach księżycowej części tego warsztatu (niektóre pola mogą nie zostać wypełnione).
Jeśli w małym warsztacie są 4 płytki tego samego koloru, to gdy tylko zostaną wzięte, należy odkryć żeton bonusowy znajdujący się w tym warsztacie.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Azul Mini – podróżna wersja popularnej gry logicznej. Premiera
C) Weź wszystkie wierzchnie płytki tego samego koloru z księżycowej części wszystkich warsztatów.
Weź wszystkie wierzchnie płytki tego samego koloru z księżycowej części wszystkich 5 warsztatów. W przypadku małych warsztatów weź tylko wierzchnią płytkę ze stosu, nawet jeśli są pod nią płytki tego samego koloru. Uwaga! Pierwszy gracz, który bierze płytkę albo płytki z księżycowej części dużego warsztatu, musi również wziąć płytkę gracza rozpoczynającego i umieścić ją na polu (-2) na swojej planszy. Gdy zostanie wzięta ostatnia płytka z księżycowej części małego warsztatu, należy odkryć żeton bonusowy, który się pod nią znajdował.
Wzięte płytki (w ramach akcji B albo C) ułóż w 1 z 6 linii wzorów na swojej planszy (w pierwszej linii można położyć 1 płytkę, w drugiej 2 płytki itd.). Gdy to robisz, musisz przestrzegać następujących zasad:
- Układaj płytki na pustych polach wybranej linii pojedynczo od prawej do lewej strony.
- Jeśli w danej linii wzoru są już płytki, możesz do niej dokładać tylko płytki tego samego koloru.
- Gdy zapełnisz płytkami wszystkie pola linii wzoru, linia jest wypełniona. Jeśli wziąłeś więcej płytek, niż możesz umieścić na pustych polach wybranej linii, odłóż nadmiarowe płytki na pole uszkodzonych płytek.
- Możesz układać płytki w linii wzoru, nawet jeśli w fazie 2 nie zapewnią Ci punktów.
Wszystkie wzięte płytki, których nie możesz albo nie chcesz umieścić w linii wzoru (zgodnie z zasadami), musisz układać w stos na polu uszkodzonych płytek na Twojej planszy. To uszkodzone płytki, za które na koniec fazy układania mozaik stracisz punkty. Jeśli na polu uszkodzonych płytek już znajdują się 4 płytki, kolejne uszkodzone płytki odrzucaj do wieży.
D) Weź odkryty żeton bonusowy.
Weź odkryty żeton bonusowy i umieść go (odkryty) w swoim magazynie żetonów bonusowych. W każdej rundzie możesz wziąć dokładnie 2 żetony bonusowe. Żeton bonusowy staje się dostępny dopiero wtedy, gdy z małego warsztatu zostaną wzięte wszystkie płytki, czyli zostaną zabrane wszystkie płytki zarówno z części słonecznej, jak i księżycowej.
Faza 1 dobiega końca, gdy:
- wszystkie warsztaty są puste (nie ma już w nich żadnych płytek ani żetonów bonusowych) ORAZ
- obydwoje użyliście swoich 2 żetonów gracza (oprócz rundy 5).
Jeśli nie jesteś w stanie wykonać żadnej z 4 akcji, musisz spasować na pozostałą część fazy 1. To jedyna sytuacja, w której gracz może spasować.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Dodatek Azul Lśniący Pawilon powrócił na stoły dzięki wydawnictwu Rebel – dziś premiera
FAZA 2: UKŁADANIE MOZAIK I PUNKTOWANIE W AZUL: POJEDYNEK
Tę fazę możecie rozpatrywać jednocześnie. W jej trakcie będziecie przenosić płytki z wypełnionych linii wzorów do swoich kopuł:
- Sprawdź swoje linie wzorów od górnej do dolnej. Przenieś skrajną prawą płytkę z każdej wypełnionej linii na pole na kafelku kopuły tego samego koloru w rzędzie odpowiadającym danej linii. Za każdym razem, gdy przenosisz płytkę, natychmiast zdobywasz punkty.
- Jeśli w kopule nie ma aktualnie pól w kolorze odpowiadającym wypełnionej albo niekompletnej linii wzoru, zachowaj płytki w danej linii do momentu, aż umieścisz odpowiedni kafelek kopuły.
- Jeśli dana linia ma już przypisane 3 kafelki kopuły i nie ma dostępnych pól w kolorze płytek znajdujących się w tej linii, umieszczenie tych płytek jest niemożliwe. Musisz przenieść je na pole uszkodzonych płytek.
- W poszczególnych rzędach i kolumnach kopuły może się znajdować kilka płytek tego samego koloru.
PUNKTOWANIE
Każdą płytkę przenoszoną z linii wzorów do kopuły musisz zawsze umieścić na polu w jej kolorze (albo na polu wielokolorowym), za co natychmiast zdobywasz punkty.
1. Jeśli umieszczona płytka nie przylega do innych płytek (w pionie ani w poziomie), zdobywasz 1 punkt.
2. Jeśli umieszczona płytka przylega do jakiejkolwiek innej, postępuj w opisany poniżej sposób:
- Najpierw sprawdź, czy płytka przylega w poziomie do co najmniej 1 innej płytki. Jeśli tak, policz, ile płytek jest połączonych w poziomie, włączając tę właśnie umieszczoną (i płytki specjalne, jeśli są w tej grupie). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
- Następnie sprawdź, czy płytka przylega w pionie do co najmniej 1 innej płytki. Jeśli tak, policz, ile płytek jest połączonych w pionie, włączając tę właśnie umieszczoną (i płytki specjalne, jeśli są w tej grupie). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
3. Jeśli umieszczona płytka zajmuje 3. pole kafelka specjalnego, umieść płytkę specjalną na odpowiednim polu tego kafelka. Zdobywasz punkty wskazane z prawej strony danego rzędu. Na koniec sprawdź, czy masz jakiekolwiek płytki na polu uszkodzonych płytek. Za każdą znajdującą się tam płytkę tracisz wskazaną dla niej liczbę punktów (np. jeśli masz 2 uszkodzone płytki, tracisz 3 punkty). Przesuń swój znacznik na torze punktacji o odpowiednią liczbę pól, a uszkodzone płytki odrzuć do wieży. Osoba z płytką gracza rozpoczynającego traci dodatkowe 2 punkty.
FAZA 3: PRZYGOTOWANIE
Pomińcie tę fazę w rundzie 5. W pozostałych rundach przygotujcie grę do kolejnej rundy w następujący sposób:
- Zdejmijcie z planszy punktacji gry Azul: Pojedynek swoje 2 znaczniki gracza.
- Uzupełnijcie puste pola ekspozycji kafelków kopuły.
- Uzupełnijcie duży warsztat, umieszczając w nim 5 płytek i małe warsztaty, umieszczając w nich po 4 płytki i żetonie bonusowym.
- Osoba, która ma płytkę gracza rozpoczynającego, odkłada ją na odpowiednie pole dużego warsztatu i rozpoczyna następną rundę
KONIEC GRY
Rozgrywka dobiega końca po zakończeniu fazy układania mozaik w rundzie 5. Gdy to nastąpi, zdobywacie dodatkowe punkty za cele zgodnie z ich opisem. Grę wygrywa osoba, która zdobyła łącznie najwięcej punktów. W razie remisu wygrywa osoba z płytką gracza rozpoczynającego.
Azul: Pojedynek. Kiedy premiera?
Wraz z zapowiedzią wydawnictwa Rebel nie została podana konkretna data premiery nowego Azula. Zostanie ona ujawniona w momencie startu przedsprzedaży, najpewniej w 2025 roku. Udało nam się jednak dowiedzieć, że premiera planowana jest na luty 2025 roku. Cena na razie nie jest znana.