Dwa kolejne dodatki do gry Barrage już niedługo zostaną wydane przez wydawnictwo Portal Games. Chodzi o Barrage: Połączenie Kolorado oraz Barrage: Duel. W przypadku tego drugiego będzie to jedynie wersja angielska. Przedsprzedaż obydwu właśnie wystartowała, a premiery możemy się spodziewać końcem tego miesiąca.
Barrage: Połączenie Kolorado
Czarny Kanion, 16 maja 1927 r. Marguerite Grant nie mogła wymarzyć sobie lepszego dnia na tę podróż helikopterem. Choć uznawała użyteczność tych nowoczesnych środków transportu, sama nie lubiła latać. Zwłaszcza eksperymentalnymi prototypami. Lubiła twardo stąpać po ziemi i do pojazdów latających wsiadała tylko wtedy, gdy było to absolutnie konieczne, jak na przykład tego dnia.To była zbyt ważna sprawa, żeby myśleć o oddelegowaniu kogokolwiek, nawet zaufanego dyrektora wykonawczego, który zaproponował, że wypełni to zadanie. Marguerite śledziła ten projekt od lat i była przekonana, że jego zatwierdzenie jest już blisko. Zwłaszcza po rozmowie z Herbertem Hooverem, Sekretarzem Handlu, z którym jadła lunch w zeszłym tygodniu. Gdy w zasięgu jej wzroku znalazła się rzeka Kolorado, dała znać pilotowi, by skierował się w jej kierunku. Z góry mogła cieszyć się niezrównanym widowiskiem. Zafascynowana mocą i kolorami rzeki, która wpływała między skały, jej umysł wygenerował obraz olbrzymiej betonowej konstrukcji, który nakładał się na to, co widziała na własne oczy.Tam, gdzie teraz nie było niczego, w jej myślach powstawała już tama, która nie miałaby sobie równych w całych Stanach Zjednoczonych. Można by też zbudować drogi, które wykorzystując tego giganta jako most, łączyłyby oba brzegi rzeki. Była to wizja, która trwała zaledwie chwilę, ale dała jej pewność, jaka będzie przyszłość Czarnego Kanionu.
Rozszerzenie zawiera specjalną mapę przedstawiającą poprzecinany kanionami obszar Kolorado. Wraz z nią do gry wkraczają nowe elementy: Osady Produkcyjne i prowadzące do nich Mosty, a także zestaw nowych kafli Kontraktów, Zleceń i Inwestycji.
POLECAMY: Dying Light: The Board Game od Glass Cannon Unplugged. Kampania wystartowała
Barrage: Duel
Mont Blanc, 17 lipca 1926 r. Joseph Fontaine od dzieciństwa poznawał francuskie góry; jednakże żadna góra nie fascynowała go nigdy tak bardzo jak Król Alp. Jako młody człowiek nawet się na nią wspiął, zyskując wśród przyjaciół i krewnych przydomek Joseph du Mont Blanc, ale od tego czasu minęło zbyt wiele lat, aby w ogóle myśleć o powtórzeniu tego niesamowitego wyczynu. Musiał zatem zadowolić się dotarciem balonem do schroniska położonego na wysokości ponad 3000 metrów nad poziomem morza; pozwoliło mu to podziwiać z góry wspaniałą panoramę lodowców na granicy francusko-włoskiej. Natychmiast jego myśli powędrowały do Enrico Oliviego, a na jego twarzy niemal automatycznie pojawił się drwiący uśmiech. Ten prostak pozostałby z suchością w ustach, a nic nie uszczęśliwiało Fontaine’a bardziej niż świadomość, że to on go znokautował. Wyprzedził konkurencję, podpisał kontrakty i zapewnił sobie ekskluzywne przetargi. Tym razem nikt nie stanie mu na drodze, a on będzie mógł prowadzić swój biznes nie martwiąc się o konkurencję. W pobliżu schroniska ze zdziwieniem zauważył, że prace już się rozpoczęły; najwyraźniej jego dyrektor wykonawczy nie chciał tracić czasu.
„Tak jest lepiej! Im szybciej zaczniemy, tym szybciej skończymy!” pomyślał. Po dotarciu na miejsce skierował się do schroniska, gdy za nim rozległ się charakterystyczny głos, który zwrócił jego uwagę: „Bonjour Monsieur! Przyszedłeś podziwiać skuteczność moich ludzi? Fontaine odwrócił się i zobaczył Oliviego siedzącego przy stole i popijającego w błogi sposób coś, co wyglądało na doskonałą grappę. Zaskoczony, w tym momencie nie rozumiał znaczenia tych słów, ale gdy tylko tamten podniósł szklankę w stronę placów budowy, zrozumiał sytuację, a krew zakręciła mu się w mózgu. „Co to za historia?” – warknął, sięgając po niego. – Cóż, mon cher du Mont Blanc, czy wierzyłeś, że pozwolę ci samotnie eksploatować wspaniałe zasoby tego miejsca? – odpowiedział nie załamując się Włoch, popijając ostatni łyk alkoholu. – Tu jest miejsce tylko dla jednego z nas! – krzyknął wściekle Francuz, uderzając pięścią w stół. „Masz rację” – odpowiedział ostro jego rywal, rzucając mu rażące wyzwanie.
Rozszerzenie zawiera mapę zaprojektowaną specjalnie dla rozgrywek dwuosobowych oraz planszę Pojedynku wprowadzającą nowy tryb rywalizacji. Dodatek możesz wykorzystać na 2 sposoby wprowadzając samą mapę do standardowej rozgrywki dwuosobowej lub dodając również planszę Pojedynku, która wprowadza modyfikacje zasad znanych z gry podstawowej.
CZYTAJ TAKŻE: Harry Potter i Czytacz Myśli oraz Je się w lesie. Nowe przedsprzedaże wydawnictwa Rebel
Gra podstawowa
Barrage to zaawansowana ekonomiczna gra planszowa dla 1 do 4 graczy, w której każdy pełni rolę prezesa spółki państwowej walczącej o prymat na rynku produkcji energii w regionie Alp. Gracze kupują i korzystają z technologii, by budować tamy i elektrownie wodne oraz łączą je za pomocą kanałów. Kompletny system wodny pozwala na użycie zgromadzonej przy tamach wody do produkcji energii i realizację kontraktów.
Barrage to gra wyjątkowa – ma zaskakującą, perfekcyjnie zaprojektowaną mechanikę, niezwykle silną, ale i nieoczywistą interakcję między graczami, w której nasze sukcesy mogą równie mocno zaszkodzić co pomóc przeciwnikom, oraz przepiękną szatę graficzną, a także ścisłe powiązanie mechaniki z tematyką, w której zadbano o najdrobniejszy szczegół.
Na początku rozgrywki każdy gracz wybiera dla siebie planszę spółki, swojego dyrektora wykonawczego i kontrakt początkowy – ich cele i umiejętności są asymetryczne. Rozgrywka trwa pięć rund i toczy się na planszy przedstawiającej mapę części Alp podzielonej na 3 obszary: góry, wzgórza i równiny. Na każdym obszarze znajdują się zbiorniki wodne oraz pola, na których gracze mogą budować swoje konstrukcje: tamy, kanały i elektrownie.
Woda to najcenniejszy surowiec w grze – niezakłócona przez konstrukcje spływa w dół rzekami łączącymi zbiorniki. Gracze nie są właścicielami wody, ale próbują ją kontrolować budując tamy, które ją gromadzą w zbiornikach oraz przekierowując ją kanałami do swoich elektrowni, aby wygenerować energię i zrealizować intratne kontrakty. Na wielkość produkcji ma wpływ ilość wody zatrzymanej przez tamę (uzależniona od podaży wody oraz wysokości tamy) oraz przepustowość kanału prowadzącego do elektrowni.
Informacje podstawowe:
- Liczba graczy: 1-4
- Czas gry: 60-120min
- Wiek: 14+
- Profil gry na BGG
MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: Life in Reterra – nowa gra Erica Langa
Możliwe akcje
W każdej z pięciu rund gracze kolejno wysyłają swoich inżynierów na pola akcji na planszy głównej lub swoich planszetkach.
- Akcja budowy pozwala na zbudowanie konstrukcji na planszy – gracz umieszcza określoną liczbę maszyn (betoniarek i koparek) oraz właściwy kafel technologii na swoim kole budowy i wykonuje obrót koła o 1 segment – zasoby te są zablokowane do momentu wykonania przez Koło pełnego obrotu, a następnie umieszcza konstrukcję na mapie.
- Akcja w stacji turbin uruchamia produkcję – gracz przemieszcza krople wody z wybranego zbiornika kanałem do swojej elektrowni, co generuje energię. Jeśli wielkość produkcji spełnia wymagania kontraktu, gracz może dodatkowo zrealizować kontrakt.
- Akcja gospodarka wodna pozwala na umieszczenie nowych kropel wody u źródeł na mapie.
- W banku gracze pozyskują nowe kredyty na finansowanie inwestycji.
- Akcja w warsztacie pozwala na obrót koła budowy o dodatkowe segmenty, co przyspiesza uzyskanie dostępu do zablokowanych maszyn i technologii w związku z poprzednimi inwestycjami.
- U dostawcy maszyn można kupić nowe maszyny, a w biurze patentowym nowe kafle zaawansowanej technologii (do wykorzystania na kole budowy).
- W dziale handlowym gracze pozyskują nowe kontrakty prywatne.
Wybór akcji wymaga umiejętnego planowania – jedynie akcja budowy jest dostępna na indywidualnej planszy spółki, wszystkie pozostałe akcje znajdują się na wspólnej planszy i gracze rywalizują ze sobą o prawo do skorzystania z nich.
Na koniec każdej rundy następuje faza spływu wody, podczas którego woda zgromadzona u źródeł płynie rzekami w dół mapy. Jeśli napotka na niezapełniony zbiornik z tamą, zatrzymuje się. W następnej rundzie gracze będą mogli ją wykorzystać do produkcji energii. Gra kończy się po ukończeniu 5 rundy. Punkty zwycięstwa pochodzą z wielu źródeł: produkcji energii, realizacji celu, premii na koniec każdej rundy, zrealizowanych Kontraktów i wykorzystanych zaawansowanych technologii.
Przedsprzedaż dodatków, data premiery
Zarówno Barrage: Połączenie Kolorado, jak i Barrage: Duel możecie już zamawiać w sklepie wydawcy. Drugi z nich dostępny jest jedynie w sklepie firmowym Portal Games i tylko w języku angielskim. Warto zaznaczyć, że jego elementy są niezależne językowo, a do gry koniecznie jest lektura angielskiej instrukcji. Dodatek Połączenie Kolorado został w pełni spolszczony. Każdy z dodatków kosztuje 79,95 zł, zaś kupując pakiet obydwu zapłacimy 149,95 zł. Premiera obu dodatków odbędzie się 28.03.2024 roku.