Ezra and Nehemiah to kolejna gra Garphill Games wskazująca na historyczne zainteresowania jej twórców. Szykuje się kolejne ciężkie euro.
Burzliwa historia inspiracją dla planszówki
W 586 roku p.n.e. Babilończycy podbili Jerozolimę. Aby zdusić dążenia powstańcze, wielu mieszkańców pojmano i wzięto w niewolę. Choć w Babilonie nie byli de facto traktowani jak niewolnicy i niejednokrotnie obsadzali wysokie stanowiska. Nie mogli jednak powrócić do ojczyzny i nie mieli wpływu na to, co się w niej działo. Wskutek tego Jerozolima utraciła status religijnego i kulturowego centrum Izraela.
Sytuacja zmieniła się niecałe 50 lat później. W 539 r. p.n.e. Persowie podbili Babilonię, w której nadal mieszkała ludność żydowska. Polityka Persów wobec Żydów była jednak znacznie bardziej tolerancyjna.
Perski król Cyrus II przekształcił Judę w autonomiczną prowincję perską i wyraził zgodę na powrót Żydów do kraju. Celem powracających z niewoli była odbudowa miasta i tożsamości narodowej wśród ludności. Zajęli się odbudową świątyni, a także zniszczonych murów miasta. Jednocześnie dbali również o nauczanie Tory.
Historia ta zainspirowała Shema Philipsa i Sama Macdonalda do stworzenia gry Ezra and Nehemiah, o której opowiedzieli w swoim niedzielnym streamie z planami wydawniczymi Garphill Games. Tym razem twórcy przenoszą nas w czasy około 150 lat po wydarzeniach z Najeźdźców ze Scytii.
Ezra and Nehemiah. Na czym polega gra
Gra Ezra and Nehemiah zawiera zawiera wiele elementów mechanicznych, które znamy z wcześniejszych gier tych projektantów. Nie musimy się jednak obawiać wtórności, gdyż sposób połączenia poszczególnych elementów jest zupełnie nowy.
Gra w dużej mierze oparta na kartach, dzięki którym możemy zmieniać swoje atrybuty albo zwiększać siłę akcji. Znajdziemy również worker placement z różnymi sposobami wykorzystania robotników. Nie mogło też zabraknąć budowy silniczka. Ponadto gracze w trakcie gry będą mogli wpływać na swoje umiejętności i na warunki punktowania na końcu gry.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Najeźdźcy ze Scytii powrócą dzięki „Akcji dodruk”
Jednym z celów, jaki przyjęli twórcy, było zapewnienie dużej interakcji między graczami. W grze znajdziemy zarówno pozytywną jak i negatywną interakcję. Z jednej strony występują wspólne cele, co wprowadza element kooperacji, na przykład podczas budowy murów.
Z drugiej strony toczy się również wyścig, aby sięgnąć po określone korzyści przed innymi graczami.
W swojej turze gracz zagrywa kartę na tableau przed sobą, a następnie wykonuje jedną z trzech akcji. Może to być budowa świątyni, odbudowa murów i bram, a także nauczanie Tory. W obszarze gracza jest miejsce na trzy karty, w związku z czym w toku gry trzeba będzie je zakrywać nowymi. Zagrane karty zawierają modyfikatory wpływające na siłę wykonywanych akcji, trzeba więc dobrze przemyśleć, co zasłonić, a co zostawić odkryte.
Jeśli chodzi o podstawowe zasady, gra jest bardzo prosta, ale łączy się z dużą głębią strategiczną.
Gra będzie miała kampanię na Kickstarterze prawdopodobnie w okolicach października. Chętni do testowania gry na Tabletopii powinni śledzić media społecznościowe wydawcy – za kilka tygodni ma się rozpocząć kolejny etap testów.
TU SĄ NEWSY » GRY EURO
Ciekawie, ciekawie 😀